Femtio år av shoppingglädje

I femtio år har Väla utvecklats från ett litet köpcentrum till en imponerande shoppingdestination med hundratals butiker och miljontals besökare varje år. Sedan invigningen har Väla blomstrat genom årtionden, satt försäljningsrekord, initierat hållbarhetsprojekt och arrangerat minnesvärda evenemang. En framgångssaga som fortsätter att skriva nya kapitel.

70-tal: Sveriges största köpcentrum invigs

Vi får färg-TV, Abba vinner Eurovision med Waterloo, vi äter Flygande Jacob – och Väla föds! Det var inte utan protester. Att bygga ett köpcentrum utanför staden väckte både politiskt motstånd och skepsis bland folket. Det fanns inte något liknande i Sverige. Men sedan insåg kommunen att det skulle innebära många nya jobb. Det planerades också för en ny motorväg, vilket gav ytterligare anledning för en handelsplats där Väla står idag. Onsdagen den 13 mars 1974 invigdes äntligen Sveriges största köpcentrum. Hurra!

Väla skulle från början bli den största platsen för livsmedel med två gigantiska butiker, men kom att bli en fullskalig shoppingdestination. Här rymdes redan från start butiker som H&M, Obs och Polarn O. Pyret. På torget fanns en damm med guldfiskar och ovanför den stod Bertil Valiens konstinstallation, en fågel i metall och glas. Idag står fågeln ovanför entré 6.

Det gick bra redan från i starten, trots att det var lite besvärligt att ta sig till Väla. När väl motorvägen stod klar 1975 ökade genast försäljningssiffrorna med 40 procent och under 70-talet planerades att göra Väla dubbelt så stort med post, bank, apotek, systembolag och frisör.

80-tal: Försäljningsrekord och långa köer

Det är högkonjunktur, vi dansar i neon, mikrovågsugnen går varm, CD-skivan uppfinns och konsumtionen slår i taket. Det är gyllene tider och vi lyssnar på Gyllene Tider i vår Walkman. Under 80-talet genomgick Väla en förvandling invändigt för att ge plats åt ännu fler butiker. Under det glänsande glammiga 80-talet ville vi nämligen handla i små specialbutiker och hitta trendiga varumärken. Det resulterade i att det två stormarknaderna fick sällskap av 35 butiker på Väla!

Vips var Väla Helsingborgs största arbetsplats med 730 personer. Dessutom ledde det till ökad omsättning, försäljningsrekord slogs på löpande band och sista lördagen innan julafton 1983 var parkeringen överbelamrad och köerna långa. Alla ville till Väla.

Året 1987 flyttar IKEA in vägg i vägg med Väla och området som handelsplats förstärks ytterligare. Det var en stor händelse och lockade kunder från både Halland och Småland. Väla blev ett populärt utflyktsmål och framtiden såg ljus ut.

90-tal: Ombyggnad och nyinvigning

De första mobiltelefonerna lanseras, internet uppfinns, vi sörplar på kaffe latte, lyssnar på Spice Girls och blir kära i Leonardo Di Caprio. Under 90-talet var Väla en av Nordens största köpcenter. Endast ett fåtal köpcenter hade så mycket att erbjuda som shoppingdestinationen utanför Helsingborg. Men det tog på krafterna att vara populär. Obs valde att flytta sin butik till andra sidan området och bytte namn till Robin Hood, och Väla behövde en rejäl renovering.

En omfattande ombyggnad genomfördes och Väla förnyades med 89 butiker som täckte alla möjliga branscher. Det gjorde inte bara Väla störst, utan även otroligt modernt. Det enkla och prisvärda samsades med det dyraste och mest exklusiva. Väla fick nya längre öppettider. Efter ombyggnaden utgjorde specialbutikerna nästan två tredjedelar av ytan, vilket blev en framgångsrik inriktning med mode i fokus.

I november 1996 hölls nyinvigning på Väla och den nya logotypen kallad ”molokylen” monterades på taket – mitt under festen. Det var inte riktigt planen, men kulorna i loggan var försenade. Den nya inredningen bjöd på mer lekfullhet, färg och form och Gamla torget fick en filmkuliss som påminner om en gammaldags marknadsgatan. Försäljningen steg som en raket och antalet besökare ökade till 5 miljoner om året.

2000-talet: Sveriges bästa köpcentrum

Youtube, Facebook, bloggar och reality shows. 2000-talet är en enda stor underhållning, tillgänglig dygnet runt i handen. Det nya milleniet började bra. Väla utsågs till årets bästa köpcentrum! Men ingen slog sig till ro för det. Nu byggdes Väla om till en trendigare galleria med över 109 butiker, nya entréer och ny butiksgata. I och med ombyggnationen tog Väla det sista steget bort från traditionellt köpcentrum mot att bli en shoppinggalleria av hög klass och med tyngdpunkt på mode.

Lagom till julhandeln 2001 öppnade 22 nya butiker och två dagar innan invigningen av den nya butiksgatan var det kaos. Byggnadsställningar, gipsskivor, rörbänkar, avspärrningskoner och presenningar trängdes framför butikerna. Men allt blev klart i tid och den 22 november 2001 stor nya Väla klart. Lågt räknat gav det 200 nya jobb. Nu började det också hända alltmer på Väla, det hölls modevisningar och evenemang som "Hasta la Väla" och konstrundor som lockade stor publik. År 2006 lanserades det första numret av Väla Magasin som skulle kom ut fyra till sex gånger till upp emot 300 000 hushåll.

Hållbarhet & nya upplevelser 

Gagnam style startar en global dansvåg, selfie-sticken uppfinns, ekologiskt blir alltmer viktigt och vi börjar träffas på zoom efter en långdragen pandemi. Under 2010-talet blev Väla ännu större med ny tillbyggnad. Den 25 augusti 2011 invigs det nya Väla med en rejäl premiärfest i fyra dagar med total över 100 000 besökare. Designen var inspirerad av svensk natur med stora takkupoler för ljusinsläpp. Den största, på 22 meter över golvet, finns idag på Stora torget.

Väla tog ett helhetsgrepp och skapade nya tillfartsvägar, parkeringar, entréer och ett helt nytt restaurangtorg med 9 restauranger och 800 sittplatser. Även varuintag och lastkajer fick ett skönhetslyft och doldes bakom vågformade betongskärmar som böljar ut vid de stora glasentréerna. Formspråket fortsatte inomhus med vågformade linjer i golv och tak. Butiksutbudet växte till över 180 butiker! Samtidigt blev hållbarhet allt viktigare och projektet Nollvisionen startades 2012. Visste du att Väla skapar sin egen energi med solceller på taket?

Detta var också årtiondet då vi satsade på helt nya upplevelser. Pink Party föddes – en musikfestival med stora populära artister som Carola, Måns Zelmerlöw, Erik Saade och Sean Banan på scen vilket tog plats på parkeringen utanför Väla. Väla Fashion Show var ytterligare spektakulära event som gick av stapeln och många minns nog när ett par fick möjlighet att vinna sitt bröllop på Väla. Vilken kärleksfest!

Sedan 2010 har Väla åtskilliga gånger utsetts till köpcentret med Sveriges nöjdaste kunder. Det är vi evigt tacksamma för! År 2015 tillkommer volymhandeln. Väla Volym förvärvas och Väla Park byggs. Väla har nu 200 butiker. Detta är den största expansionen på handelsområdet. Resultatet är en av Nordens största handelsområde med både stor variation av butiker i ett köpcentrum, volymhandel och ett stort Ikeavaruhus!

Framtid: en storslagen vision 

De senaste åren har Väla haft Sveriges nöjdast hyresgäster och samtidigt blivit utnämnt till svenskarnas favoritköpcentrum vid flera tillfällen. Detta tyder på att Väla är en föregångare inom den svenska handelsbranschen. Väla är starkare än någonsin och vi blickar framåt med stor entusiasm. Vi har en vision om framtiden - och vi kallar den för Vision Väla.

Målet är att skapa ett unikt utbud som inte går att uppleva någon annanstans i Sverige. En del av vår vision är en 30 meter hög utbyggnad, där besökare kan njuta av helt nya upplevelser, aktiviteter och mat. Runt det nuvarande Väla planerar vi att bygga Ringen, ett 10-15 meter brett promenadstråk fyllt med helt nytt innehåll. På taket vill vi ha en skidtunnel, vilket möjliggör skidåkning året runt för våra besökare. Hänger du med på resan?