5 sätt att boosta din löpning!

Löpning är ett enkelt sätt att öka kondition, styrka och bättre mående. Om du ger din kropp de rätta villkoren kan du bli överraskad över hur mycket din kropp faktiskt klarar av! Därför vill vi på Team Sportia Väla dela med oss av våra bästa tips för att boosta din löpning! Om du sedan är nyfiken på att veta mer är du varmt välkommen in till oss.

Tips 1. Rätt skor

För optimal löpning gäller det att ha rätt skor på fötterna vilket också minimerar risken för skador. Vilka skor du väljer påverkar hela din hållning vilket i sin tur även kommer påverka din löpning. Vi har många års erfarenhet av löparskor och hjälper mer än gärna till att hitta en sko som passar dig!



Tips 2. Spring utomhus

En löpartur ute i naturen är stimulerande för både kropp och själ. Beroende på val av löparspår får du ett mer mångsidigt och utmanande träningspass, där en varierande terräng och skiftande väderlek ger mervärde till din träning.


Tips 3. Bra utrustning

Strumpor som inte andas kan leda till skoskav och att behöva springa med nycklar och telefon i handen känns kanske inte superkul. Löparstrumpor, anpassade väskor eller pulsklockor gör din träning både smidigare och roligare.

 

 

Tips 4. Känn efter

En löparrunda behöver inte alltid betyda blod, svett och tårar. Ibland kan det vara skönt att bara komma ut i friska luften utan några mål eller krav i huvudet. Utgå alltid från dig själv och vad du känner att du behöver i stunden!


Tips 5. Löpning i grupp

Att träna och springa tillsammans med andra är ett bra sätt att få samhörighet och kontinuitet kopplat till din träning - det är guld för att hålla motivationen uppe!